יום שבת, 11 במאי 2013

למידה שיתופית/משותפת וכל מה שקשור אליה


עבודה ולמידה שתופית יכולה להיות תהליך של הבניית ידע דרך למידה אישית מעמיקה שנשזרת  בתוצרים של אינדיווידואלים אחרים .  אבל לפני שאנחנו בכלל יכולים על לדבר למידה כזאת אנחנו צריכים להגדיר לעצמנו מהי בכלל למידה שיתופית....
אחד היעדים בתוכנית התיקשוב הלאומית נקרא למידה שיתופית או משימות שיתופיות ,
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/MadaTech/ICTInEducation/Tfukot/LemidaShitufit/  האם זאת רק המשימה שהיא שיתופית? האם המורים שעובדים עליה עובדים בצורה משותפת? האם הנושא משותף? חיפוש החומרים משותף? איך נגדיר אותה באמת שיתופית?
אברום רותם אומר: מבחינים בין למידה משותפת (כל התלמידים עושים את אותה המטלה) ללמידה שיתופית (הבניית ידע שיתופי ללא גבולות מקום וזמן וכ'וhttp://www.avrumrotem.com/BRPortalStorage/a/33/66/76-WvRqmCN5Y2.pdf
אני אומרת למידה שיתופית היא: הבניית ידע משותף בין התלמידים ובין המורים וכמובן שכולם עובדים על מקום (אתר) אחד כשלכולם יש גישה להכל בלי לפגוע אחד בעבודתו של השני אלא רק מוסיפים אחד לשני עוד ידע (הבניית ידע משותף) בלי הצורך להיות באותו זמן ובאותו מקום.
השבוע סיימתי פרויקט משותף/שיתופי בין שני בתי הספר באשכול שלי.... בהגדרתו היה אמור להיות פרויקט שיתופי בין שני בתי ספר , בין שתי כיתות , בין שני מורים....
אין ספק שלמדתי עלי מהי למידה שיתופית תוך כדי הפרויקט... נפגשו שני מורים שחייבים לעשות פרויקט שיתופי.... האחד באופיו אינו יכול להיות שתף חייב להיות בשליטה כל הזמן, חייב להיות זה שאחראי על האתר על הלמידה על הזמנים על ההחלטות... השנייה אין בעייה נעבוד במשותף העיקר שהתלמידים ירויחו מבחינתי אין בעייה. ואני.... עוד לא החלטתי מה אני משותפת ? שיתופית?
גם אחרי שהסברתי לו שחלק מהפרויקט הוא עבודה שיתופית בין שני המורים שאנחנו המראה של התלמידים ואם אנחנו לא מסוגלים למה שהם יהיו מסוגלים? הפרויקט כלל מצגות שיתופיות שכל קבוצה של ילדים עבדו על מצגת אחת .בבית ספר אחד המצגות היו פתוחות וכל הילדים ראו את המצגות של כולם אבל עבדו על המצגות שלהם בלבד , כמובן שהוסבר להם שאם יהרסו לחבריהם יהרסו גם לעצמם כי הרי זה פרויקט משותף. דרך של חינוך ... איך עובדים בסביבה משותפת .... כמובן שלא היו תקלות כמו שכבר אמרתי דרך של חינוך...
בבית הספר השני בו הרכז לא משתף , סגר את המצגות ונתן רק לאותם תלמידים שהמצגת שייכת להם לעבוד... מה קרה? הם הרסו לבית הספר השני....
עכשיו נשאלת השאלה למה? אין שיתוף... אין חינוך לשיתופיות....
אז הבילבול בין מקור מידע משותף להבניית ידע שיתופי שם שורש הבעייה....
אז עבדו על googledocs  ולא על קבצי office  אבל האם עבדנו במשותף? האם יצרו מ אגר משותף?
אז נכון סגנון הלמידה /הוראה שלנו שונה אבל האם עדיין אנחנו יכולים ללמד ביחד ?
אולי באמת בגלל שיש לנו חובה כזאת אנחנו באמת חייבים....
בסופו של דבר יצא תוצר מקסים , שלימד אותנו המון בעיקר על עצמנו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה